RFA | កម្ពុជា​អាច​កើន​បំណុល​ចិន​ថែមទៀត​លើ​ការ​ស្ដារ និង​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវដែក | hot news

By , Comment
Share on Facebook Tweet on Twitter

រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​កំពុង​ឈាន​ទៅ​រក​កិច្ច​សហប្រតិបត្តិការ​ជាមួយ​ចិន ក្នុង​ការ​ស្ដារ និង​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវ ដែក​ដែល​មាន​ស្រាប់​នៅ​កម្ពុជា​ឱ្យ​ប្រសើរ​ឡើង សម្រាប់​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ផ្លូវដែក នៅ​ក្នុង​ប្រទេស និង​ត​ភ្ជាប់​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ជាមួយ​ប្រទេស​ជិតខាងបញ្ហា​នេះ​នឹង​ធ្វើ​ឱ្យ​កម្ពុជា​ជំពាក់​បំណុល​ចិន អាច​កើនឡើង​ថែមទៀត​សម្រាប់​ពេល​អនាគត។

ក្រុម​អ្នកវិភាគ​សេដ្ឋកិច្ច​និង​សង្គម​ព្រួយបារម្ភ​ថា កម្ពុជា​អាច​នឹង​បង្កើន​ប្រាក់​បំណុល​ជំពាក់​ចិន ថែម​ទៀត ខណៈ​ដែល​កម្ពុជា​ត្រូវការ​កិច្ច​សហប្រតិបត្តិការ​ស្ដារ និង​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវដែក​ជាមួយ​ចិន សម្រាប់ លើក​កំពស់​វិស័យ​ដឹកជញ្ជូន តាមផ្លូវ​ដែក​ឱ្យ​ប្រសើរ​ឡើង​នៅ​ពេល​ខាងមុខ។

អ្នកវិភាគ​បញ្ហា​សង្គម លោក បណ្ឌិត មាស នី មាន​ប្រសាសន៍​ថា បច្ចុប្បន្ន​នេះ​បើ​តាម តម្រូវការ​សេដ្ឋកិច្ច កម្ពុជា គឺ​ការ​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវដែក​ជា​កំរិត​មួយ​ដ៏​ចាំបាច់ និង​ល្អ​បំផុត ដោយសារតែ​ផ្លូវដែក​នៅ​កម្ពុជា នៅ​មិន​ទាន់​បំរើ​ឱ្យ​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​បាន​ល្អ​ប្រសើរ​នៅ​ឡើយ។

លោក​បណ្ឌិត មាស នី មាន​ប្រសាសន៍​ទៀត​ថា ក្នុង​ពេល​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​ពុំ​ទាន់​មានលទ្ធភាព​គ្រប់គ្រាន់​ធ្វើ​បាន​ដោយ​ខ្លួនឯង​នេះ ការ​ស្ដារ​និង​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវដែក គឺ​ទីពឹង​ទៅ​លើ​ប្រាក់កម្ចី​បរទេស ក៏ប៉ុន្តែ​អ្វី ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​លោក​ព្រួយបារម្ភ​គឺ​ប្រាក់កម្ចី​ពី​ចិន ពី​ព្រោះ​ថា ប្រាក់កម្ចី​របស់​ចិន មាន​អត្រា​ការប្រាក់​ខ្ពស់​ជាងគេ បើ​ប្រៀបធៀប​ទៅ​និង​កម្ចី​ពី​ប្រទេស​ដទៃទៀត រួម​ទាំង​កម្ចី​ពី​ធនាគារពិភពលោក និង​ធនាគារ​អភិវឌ្ឍន៍ អាស៊ី (ADB) ផង​នោះ។

បណ្ឌិត មាស នី៖ «ការប្រាក់​កម្ចី​នេះ​ក៏​វា​កើនឡើង​រហូតដល់​១០​ពាន់​លាន​ដុល្លារ​ដែរ​រហូត​មក​ដល់​ឥឡូវ។ ទោះបីយ៉ាងណា​ក៏​យើង​នៅតែ​ទទួល​ស្គាល់​ថា ក្នុង​លទ្ធភាព​ដែល​អាច​សង​គេ​បាន​ក្នុង​កំរិត​៤០%​នៃ​PDP យើង​បន្តិច​តែប៉ុណ្ណោះ​ទេ​។ ក៏ប៉ុន្តែ​វា​អាស្រ័យ​ទៅ​លើ​ការវិវត្តន៍​នៃ​សេដ្ឋកិច្ច​របស់​យើង​ដែរ បើ​សេដ្ឋកិច្ច​របស់​យើង​នៅ​ធ្លាក់ចុះ​ដូច​រាល់ថ្ងៃ​យើង​អាច​មាន​បញ្ហា»

លោក មាស នី បាន​បញ្ជាក់​ទៀត​ថា តាម​លោក​ស្រាវជ្រាវ ក្នុង​របាយការណ៍​កាល​ពី​ឆ្នាំមុន ប្រទេស​កម្ពុជា គ្រាន់តែ​សង​បំណុល​សាធារណៈ​ដែល​ជំពាក់​បរទេស​គឺ​មាន​ទឹក​ប្រាក់​ប្រមាណ​ពី​៥០០-៦០០​លាន​ដុល្លារ​ទៅ​ហើយ​ក្នុង​១​ឆ្នាំៗ។

តាម​ការស្រាវជ្រាវ​បង្ហាញ​ថា ចាប់តាំងពី​អំឡុង​ឆ្នាំ​២០២១ រហូតមកដល់​ឆ្នាំ​២០២៣​នេះ រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​បាន​ជំពាក់​បំណុល​បរទេស​ប្រមាណ​ជាង​៩.៦០០​លាន​ដុល្លារ​អាមេរិក។

ការ​លើកឡើង​នូវ​ក្តី​បារម្ភ​នេះ បន្ទាប់ពី​កាលពី​ចុងខែ​កញ្ញា​កន្លង​ទៅ រដ្ឋមន្ត្រី​ក្រសួង​សាធារណការ និង​ដឹកជញ្ជូន លោក ប៉េង ពោធិនា បាន​ជួប​ជាមួយ​គណៈប្រតិភូ​ក្រុមហ៊ុនChina Railway 16th Bureau Group Co., Ltd. ដើម្បី​ពិភាក្សា​អំពី​បច្ចេកទេស​អធិការកិច្ច​សំណង់ លើ​កិច្ច​សហប្រតិបត្តិការ​និង​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវដែក​ដែល​មាន​ស្រាប់ ដើម្បី​បំរើ​ឱ្យ​ប្រព័ន្ធ​ដឹកជញ្ជូន​ក្នុង​ទីក្រុង និង​ត​ភ្ជាប់​ជាមួយ​ប្រទេស​ជិតខាង​ឱ្យ​កាន់​តែ​ប្រសើរ។

ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​កិច្ចសហប្រតិបត្តិការ​ស្ដារ និង​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវ​ដែក រវាង​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​-​ចិន​នេះ​ដែរ​អង្គការ​សង្គម​ស៊ីវិល ក៏​មាន​ក្តី​ព្រួយបារម្ភ​ជាច្រើន​អំពី​ការ​ប៉ះពាល់​ទៅ​លើ​ការរស់នៅ​របស់​សហគមន៍​ប្រជាពលរដ្ឋ នៅ​អម​សងខាង​បណ្ដោយ​ផ្លូវ​រថភ្លើង។

នាយក​ប្រតិបត្តិ​អង្គការ​សមធម៌ លោក អៀង វុទ្ធី មាន​ប្រសាសន៍​ថា ជាច្រើន​ឆ្នាំ​មុន ការ​ស្ដារ​និង​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវដែក​កម្ពុជា​នេះ គឺ​ក្រុមហ៊ុន​អូស្ត្រាលី ដែល​សហការ​ជាមួយ​ក្រុមហ៊ុន​ក្នុងស្រុក​ក្រោម​កម្ចី​ពី​ធនាគារអភិវឌ្ឍន៍អាស៊ី​(ADB)​ធ្លាប់​បាន​អនុវត្តន៍​គំរោង​ម្ដង​រួច​មក​ហើយ។

ការ​អនុវត្តន៍​គំរោង​ការ​ស្ដារ និង​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវដែក​ដែល​បាន​បញ្ចប់​ទៅ​ហើយ មិន​ត្រឹមតែ​ដំណើរការ​មិនទាន់​ល្អ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ថែមទាំង​ធ្វើ​ឱ្យ​ប៉ះពាល់​ដល់​ប្រជាពលរដ្ឋ ដែល​រស់នៅ​អម​ផ្លូវ​រថភ្លើង​ប្រមាណ​៤.០០០​គ្រួសារ។ កាលណោះ​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា បាន​ប្រឹងប្រែង​ដោះស្រាយ​ការ​ប៉ះពាល់ ដោយ​មាន​ការ​ដោះដូរ​ដី​ថ្មី ទៅ​ឱ្យ​ប្រជាពលរដ្ឋ​មួយ​ចំនួន ព្រមទាំង​ចេញ​ប្រាក់​ជា​សំណង​ផង។

បើ​ទោះ​បី​ជា​រដ្ឋាភិបាល​ប្រឹងប្រែង​ដោះស្រាយ​ការ​ប៉ះពាល់​ទាំងនោះ ក៏​អង្គការ​សមធម៌ នៅតែ​រក​ឃើញ​ថា ប្រជាពលរដ្ឋ​ដែល​ប៉ះពាល់​ដោយសារ​ការអភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវ​រថភ្លើង​នៅតែ​ជួបប្រទះ និង​បញ្ហា​ជាច្រើន​ដូចជា​ការ​ខ្វះខាត​ខាង​ជីវភាព ការផ្លាស់ប្ដូរ​ដី​ថ្មី​ទៅ​ឆ្ងាយ​ពី​ទីប្រជុំជន​ពេក និង​ការ​ផ្ដល់​សំណង​តិចតួច​មិន​សមរម្យ​ជាដើម។

លោក អៀង វុទ្ធី មាន​ប្រសាសន៍​ទៀត​ថា គំរោង​នៃ​កិច្ច​សហប្រតិបត្តិការ​របស់​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​-​ចិន លើ​ការ​ស្ដារ និង​អភិវឌ្ឍន៍​ផ្លូវ​ដែក​ពេល​នេះ សង្គម​ស៊ីវិល​ហាក់​នៅ​មិនទាន់​បានដឹង​ពី​ព័ត៌មាន​អ្វី​ឱ្យ​ច្បាស់លាស់​ទេ ដូច្នេះ​ក្នុងនាម​រូបលោក​ជា​អង្គការ​សង្គម​ស៊ីវិល ចង់ឱ្យ​រដ្ឋាភិបាល​ធ្វើការ​សិក្សា​អំពី​ការ​ប៉ះពាល់​និង​ជជែក​គ្នា​ឱ្យ​បាន​ល្អិតល្អន់​ជាមុន។

លោក អៀង វុទ្ធី៖ «គំរោង​ដែល​មាន​ទំហំ​ធំ​អីចឹង វា​តម្រូវ​ឱ្យ​មាន​ការសិក្សា​ពី​ផល​ប៉ះពាល់​សង្គម និង​បរិស្ថាន​ផ្សេងៗ​។ យើង​ចង់​ឃើញ​នូវ​ការ​ទទួលស្គាល់ និង​ការ​បង្ហាញ​ជាក់លាក់​ពី​ខាង​ម្ចាស់​គំរោង​ក៏ដូចជា​អ្នក​វិនិយោគ ដើម្បី​ពិគ្រោះ​យោបល់ កុំ​ឱ្យ​មាន​បញ្ហា​កើតឡើង​ដូច​ពី​កាល​កន្លង​ទៅ ដូច​ជា​ការ​មាន​ការ​រុះរើ​សំណង់ ឬក៏​ធ្វើ​ឱ្យ​ប៉ះពាល់​ដល់​ទ្រព្យសម្បត្តិ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ»

របាយការណ៍​របស់​ធនាគារ​អភិវឌ្ឍន៍​អាស៊ី​(ADB) កាលពី​ឆ្នាំ​២០១២ ឱ្យ​ដឹង​ថា គម្រោង​ស្ដារ​ផ្លូវដែក​ឡើងវិញ​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា លើ​ប្រវែង ៦៤២​គីឡូម៉ែត្រ ចាប់ពី​ប្រទល់​ប្រទេស​ថៃ នៅ​ភាគ​ពាយ័ព្យ​ឆ្លងកាត់​តាម​ខេត្ត​បាត់ដំបង រាជធានី​ភ្នំពេញ​និង​ខេត្ត​កំពត​ទៅដល់​កំពង់ផែ​សីហនុ នៅ​ភាគ​និរតី​នៃ​ប្រទេស។

អ្នកវិភាគ​នយោបាយ លោក បណ្ឌិត ឡៅម៉ុងហៃ កត់សំគាល់​ឃើញ​ថា ដោយសារតែ​បច្ចុប្បន្ន​រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​មាន​ទំនាក់ទំនង​ជិត​ស្និទ ព្រមទាំង​បាន​ខ្ចីប្រាក់​សម្រាប់​យក​មក​អភិវឌ្ឍន៍ លើ​វិស័យ​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​ជាច្រើន​ផង​នោះ មិន​ត្រឹមតែ​ធ្វើ​ឱ្យ​កម្ពុ​ជា​មាន​បញ្ហា​ជំពាក់​បំណុល​ចិន​កាន់តែ​ច្រើន​ឡើងៗ​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ គឺ​ឥទ្ធិពល​ចិន ក៏​កំពុងតែ​គ្រប់​ដណ្ដប់​មក​លើ​កម្ពុជា​ផង​ដែរ។

លោក​បណ្ឌិត ឡៅ ម៉ុងហៃ បញ្ជាក់​ថា មាន​បញ្ហា​ជាច្រើន​ដែល​កំពុង​កើតឡើង​នៅ​កម្ពុជា​ដោយសារតែ​ឥទ្ធិពល​របស់​ចិន ដូចជា​រដ្ឋាភិបាល​ខ្មែរ​ហាក់​ត្រូវការ​ចិន​ធ្វើជា​ខ្នងបង្អែក​ដើម្បី​ការពារ​ខាង​ភូមិសាស្ត្រ​នយោបាយ និង​ការ​អនុញ្ញាត​ឱ្យ​ចិន​ចូល​មក​សាងសង់​ទីក្រុង​(China town)​នៅ​ខេត្ត​ព្រះសីហនុ ដោយ​បើក​ឱ្យ​ជនជាតិ​ចិន​អាច​ចូល​មក​រស់នៅ​និង​រកស៊ី ហើយ​ជនជាតិ​ចិន​ខ្លះ​បាន​បង្ក​ជា​បញ្ហា​ភ័យខ្លាច​ដល់​សង្គម​ខ្មែរ​ផង។

បណ្ឌិត ឡៅ ម៉ុងហៃ៖ «តាមមើលទៅ​តាំងពី​ទំនាក់​ទង​រវាង​សម្តេច​តេជោ ហ៊ុន សែន ជាមួយ​ចិន រហូត​មក​ដល់​ពេល​នេះ កម្ពុជា​បាន​ជ្រើសរើស​យក​មហា​អំណាច​ចិន ដើម្បី​ជួយ​ការពារ​នៃ​ឥទ្ធិពល​ដែល​គ្រប់គ្រង​មក​ខាង​វៀតណាម ហើយ​និង​សហរដ្ឋអាមេរិក​ផង​។ យក​មួយ​ទៅ​ទប់​មួយ ទៅមកៗ​ជាប់​តែ​ទាំងអស់គ្នា»

អ្នកវិភាគ​នយោបាយ​យល់​ឃើញ​ថា មូលហេតុ​ដែល​ចិន​ចាប់​យក​កម្ពុជា​ធ្វើជា​ដៃគូ​សហប្រតិបត្តិការ​ជាច្រើន​វិស័យ ដោយ​មិនសូវ​គិត​ពី​លក្ខខណ្ឌ​ក្នុង​ការ​ផ្ដល់​ជំនួយ​និង​ប្រាក់កម្ចី​ជាដើម​នោះ ដោយសារ​តែ​ចិន​មើល​ឃើញ​ថា កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន​គឺជា​ធាតុ​សំខាន់​ក្នុង​យុទ្ធសាស្ត្រ​ពង្រីក​តំបន់​របស់​ចិន។

នៅ​ពេល​ដែល​ប្រទេស​កម្ពុជា​ទទួលយក​"​គំរូ​ចិន​" យ៉ាង​ពេញលេញ​នោះ ការ​ប្រកួតប្រជែង​ភូមិសាស្ត្រ​នយោបាយ​រវាង​សហរដ្ឋអាមេរិក និង​ចិន​គឺ​វា​កាន់តែ​ធ្វើ​ឱ្យ​ចិន​មានប្រៀប​នៅ​លើ​ភូមិសាស្ត្រ​នៃ​តំបន់​នេះ៕

កំណត់​ចំណាំ​ចំពោះ​អ្នក​បញ្ចូល​មតិ​នៅ​ក្នុង​អត្ថបទ​នេះ៖ ដើម្បី​រក្សា​សេចក្ដី​ថ្លៃថ្នូរ យើង​ខ្ញុំ​នឹង​ផ្សាយ​តែ​មតិ​ណា ដែល​មិន​ជេរ​ប្រមាថ​ដល់​អ្នក​ដទៃ​ប៉ុណ្ណោះ។



From ព័ត៌មាន​ថ្មីៗ | RFA
via_IFTTT

Author

author
Sotheavy royalsRealase at

ប្រភពព័ត៌មានពី|RFA|VOA|RFI|KImedia|and mores.

0 Comments